Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieMarkt vleeskuikensVlaamse supermarkten Colruyt en OKay rond 2026 over op trager groeiende kip

Vlaamse supermarkten Colruyt en OKay rond 2026 over op trager groeiende kip

Colruyt Laagste Prijzen en OKay schakelen rond 2026 als eerste Belgische supermarkten over naar trager groeiende vleeskuikens  die voldoen aan de hogere dierenwelzijnscriteria, gebaseerd op het Europese Better Chicken Commitment (BCC). Beeld ter illustrat
Colruyt Laagste Prijzen en OKay schakelen rond 2026 als eerste Belgische supermarkten over naar trager groeiende vleeskuikens die voldoen aan de hogere dierenwelzijnscriteria, gebaseerd op het Europese Better Chicken Commitment (BCC). Beeld ter illustratie.
Colruyt Laagste Prijzen en OKay schakelen rond 2026 als eerste Belgische supermarkten over naar trager groeiende vleeskuikens die voldoen aan de hogere dierenwelzijnscriteria, gebaseerd op het Europese Better Chicken Commitment (BCC). Deze criteria hebben als doel het dierenwelzijn van vleeskuikens op Europese vleeskuikenbedrijven te verhogen.

Vanaf 2026 voldoet de standaardkip, die consumenten kopent in de beenhouwerij en diepvriesafdeling (Boni Selection) van Colruyt Laagste Prijzen en OKay, aan de strikte criteria van het Better Chicken Commitment (BCC). In 2017 werd BCC gelanceerd door een dertigtal NGO’s die zich inzetten voor dierenwelzijn in Europa. BCC staat voor hogere en striktere criteria op vlak van dierenwelzijn. De vleeskuikens krijgen 40 procent meer ruimte door een lager aantal vleeskuikens per vierkante meter en er zal daglicht zijn in de stallen. Er wordt ook overgestapt naar een trager groeiend ras en de vleeskuikens leven langer: van 42 dagen naar 49 tot 56 dagen. De vleeskuikens beschikken bovendien over twee meter zitstokken en twee piksubstraten (granen, strobalen) per 1.000 vleeskuikens. Zo wordt het natuurlijk gedrag van de kippen gestimuleerd.

Vleeskuikens geboren in de stal

Daarbovenop zullen Colruyt en OKay nog een stap verder gaan dan de BCC-normen door de vleeskuikens rechtstreeks in de stallen geboren te laten worden. Deze techniek heeft twee voordelen: kuikens moeten niet meer levend vervoerd en behandeld worden, wat zorgt voor minder stress; en kuikens hebben meteen toegang tot water en voedsel, wat de darmgezondheid bevordert.

Dit proces verbetert de algemene gezondheid van de kuikens aanzienlijk en zal uiteindelijk leiden tot een geringer gebruik van antibiotica. Sommige leveranciers maken nu al gebruik van de Nestborn- of One2Born-methodes, die uiteindelijk opgenomen zullen worden in de lastenboeken voor vleeskippen.

Geleidelijke overstap, samen met de leveranciers

Door deze normen toe te passen voor de standaardkip, die het grootste volume vertegenwoordigt, willen Colruyt en OKay hun verantwoordelijkheid nemen en de Belgische markt in de richting van beter dierenwelzijn duwen. De ambitie is om de BCC-criteria uit te rollen tegen 2026, samen met de leveranciers.

Colruyt Laagste Prijzen en OKay zijn er zich van bewust dat het voor hun partners niet altijd gemakkelijk is om hun productiemethodes aan te passen aan de nieuwe criteria voor een verhoogd dierenwelzijn. Sommige elementen zijn eenvoudig uit te voeren, zoals het plaatsen van extra strobalen in de stallen. Anderen vereisen een aanzienlijke investering en vergen enige tijd. Het gaat dan over aanpassingen aan de structuur van het gebouw, om bijvoorbeeld meer daglicht toe te laten.

„Daarom zal de uitrol geleidelijk gebeuren,” zegt Guy Elewaut, directeur marketing Colruyt Laagste Prijzen. „In plaats van ons af te sluiten van een sector die belangrijk is voor de Belgische economie – meer dan 230 Belgische kwekerijen voor Colruyt- nemen we onze verantwoordelijkheid door ervoor te kiezen om onze partners te begeleiden in hun duurzaamheidsproces.”

Eerste retailers

Colruyt en OKay zijn de eerste retailers in België die het Better Chicken Commitment-criteria hanteren vanaf 2026. Guy Elewaut: „Met deze nieuwe criteria zetten we een grote stap vooruit op vlak van dierenwelzijn voor kippen. We maken het onze klanten zo makkelijker om een duurzame keuze te maken op vlak van dierenwelzijn. Daarnaast hopen we een positieve impact te hebben op de hele sector. Door deze criteria toe te passen op onze standaardkip, die meer dan 73 procent van ons totale volume kip vertegenwoordigt, hopen we een verschil te maken en de sector te inspireren.”

Op dit moment engageerden meer dan 200 grote Europese bedrijven in de voedingssector zich voor het Better Chicken Commitment, waardoor de criteria de norm van de toekomst worden voor de Europese standaardkip. Colruyt en OKay zullen ook de eerste retailers zijn die de Nestborn- en One2Born-techniek opnemen in hun lastenboeken in België. Voor klanten verandert er niets: Colruyt Laagste Prijzen zal de laagste prijzen blijven garanderen voor kip. Guy Elewaut: „We blijven trouw aan onze merkbelofte, ook wanneer we onze standaarden verhogen.”

Stap voor stap

Dierenwelzijn staat hoog op de agenda van Colruyt Group en is één van de pijlers van het duurzaamheidsbeleid. De voorbije jaren nam Colruyt Group reeds verschillen initiatieven om het welzijn van dieren te verbeteren. Zo was de retailer de eerste die geen eieren van legbatterijen meer verkocht en het castreren van biggen verbood. Konijnenvlees is afkomstig van dieren uit een diervriendelijk parksysteem. En in de slachthuizen werden maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat het slachtproces beter wordt gecontroleerd en zo weinig mogelijk stress en pijn veroorzaakt.

Stefan Goethaert, algemeen directeur Colruyt Group Fine Food en verantwoordelijk voor het duurzaamheidsbeleid: „Voor ons is de doelstelling duidelijk: dieren respectvol behandelen doorheen de hele keten. Dit is een leerproces waar wij ons toe verbinden, stap voor stap. In de eerste plaats met onze leveranciers en vervolgens met de hele sector en de bevoegde autoriteiten.”

Colruyt Group Colruyt Group is actief in de distributie van voedingswaren en non-food in België, Frankrijk en Luxemburg, met meer dan 600 eigen winkels en ongeveer 580 aangesloten winkels. In België gaat het om Colruyt, OKay, Bio-Planet, Cru, Dreamland, Dreambaby, Bike Republic en de geaffilieerde winkels Spar en Spar Compact. Colruyt Group is de zesde grootste supermarkt van België.

Visie Landsbond Pluimvee

„Het hele marktgebeuren steunt op het principe van vraag en aanbod", zegt voorzitter Danny Coulier van de Landsbond Pluimvee in een reactie. „De maatschappij is de laatste jaren aanzienlijk veranderd en de vraag naar kippenvlees dat aan hogere eisen op vlak van dierenwelzijn voldoet is een gegeven dat ons niet onbekend was. Het was niet zozeer de vraag of maar wanneer dit er in België zou komen."

„Dit is ook de hoofdreden geweest van de Landsbond Pluimvee om zich te engageren voor het project ‘De Andere Kip’ om als deze omschakeling er zou komen, dit eveneens op een verstandige en onderbouwde manier te kunnen doen. Colruyt heeft alvast laten weten dit in overleg met de sector te willen doen waardoor we er gerust op zijn dat dit op een zodanige manier kan verlopen dat dit zowel Colruyt als de producenten ten goede zal komen en eveneens rekening houdt met andere paramaters als duurzaamheid en dergelijke”, zegt Coulier.

Tekst: Matthias Vanheerentals

Beeld: ILVO

Bronnen: Colruyt Group, Landsbond Pluimvee

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top