Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieOnderzoek LTO onder consumenten: 65 procent wil dat import uit landen met lagere standaarden stopt

Onderzoek LTO onder consumenten: 65 procent wil dat import uit landen met lagere standaarden stopt

65 procent wil dat import uit landen met lagere standaarden op het gebied van milieu, mensenrechten of dierenwelzijn stopt. Dat blijkt uit onderzoek onder 1.038 Nederlanders van Direct Research in opdracht van LTO Nederland. Verder geeft tachtig procent van de Nederlanders aan duurzaam voedsel te willen kopen, maar eenmaal in de supermarkt kijkt maar één op de vijf consumenten daarnaar bij het lezen van het etiket.

De belangenbehartiger noemt het 'een bekend fenomeen': de burger is veeleisend, maar de consument kiest bij het schap vaak toch voor het goedkoopste product. Uit het onderzoek blijkt dat er potentie zit in verduurzaming als verdienmodel: vijftig procent geeft aan bereid te zijn een meerprijs te betalen voor een herkenbaar Nederlands product met hogere standaarden. Zes op de tien willen bovendien een einde aan 'de kiloknaller'. Vijftien procent is het daarmee oneens. Nederlanders zitten daarbij niet te wachten op oneerlijke concurrentie: 65 procent wil dat import uit landen met lagere standaarden op het gebied van milieu, mensenrechten of dierenwelzijn stopt.

Uit het onderzoek blijkt verder dat ongeveer vier op de vijf Nederlanders zich op de één of andere manier bewust bezig is met het product dat hij of zij koopt. Daarbij zijn seizoen- en scharrelproducten het populairste, gevolgd door producten van Nederlandse bodem. Als de consument eenmaal voor het schap staat, heeft één op de drie oog voor de gezondheid van voedsel.Als het gaat om het kopen van duurzaam voedsel, blijkt dat tachtig procent van de Nederlanders aangeeft producten met een duurzaamheidskeurmerk te willen kopen. Ondanks dat het maar één op de vijf consumenten op duurzaamheid bij het lezen van het etiket.

Minder uitgegeven aan voedsel

Naast duurzaamheid komt uit het onderzoek dat de consument zijn uitgaven aan voedsel overschat. Zo denkt de Nederlander dat een kwart van het inkomen uitgegeven wordt aan voedsel. In werkelijkheid is het nog minder dan de helft daarvan. Zo geeft het gemiddelde huishouden acht procent van het inkomen uit aan voedsel.

Meer bewustwording consument

LTO Nederland roept het nieuwe kabinet op om meer bewustwording bij de consument . Zo vraagt de belangenbehartiger om te investeren in programma's als jong leren eten en boerderijeducatie, zodat jonge kinderen waar het voedsel vandaan komt, wat gezond en lekker is en welke duurzame keuzes zij kunnen maken. LTO benadrukt dat het daarbij belangrijk is dat het voor de consument duidelijker wordt waar het product vandaan komt en op welke wijze het geproduceerd is.

Bekijk hier het hele onderzoek.

De uitkomsten van het onderzoek.
De uitkomsten van het onderzoek. Beeld: LTO Nederland.
Beeld: LTO Nederland.
Foto van Bas Lageschaar
Tekst: Bas Lageschaar

Bas Lageschaar groeide op tussen de weilanden in de Achterhoek. Daardoor had hij altijd al belangstelling voor de agrarische sector. Voor Agrio zit hij in de redactie politiek en beleid. Bas volgt het laatste (regionale) nieuws op de voet en schrijft voor de regionale websites en verschillende printuitgaven.

Beeld: Ellen Meinen

Bron: LTO Nederland

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top