Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsOndernemenMaatschappijFotoserie: Boeren uit het hele land verwennen Utrechters om het gesprek aan te kunnen gaan

Fotoserie: Boeren uit het hele land verwennen Utrechters om het gesprek aan te kunnen gaan

Boeren delen vrijdag gratis voedsel uit in de binnenstad van Utrecht. De producten vinden gretig aftrek, ondertussen worden er links en rechts gesprekken aangeknoopt over landbouw. Vrijwel alle sectoren zijn aanwezig tijdens de Boer Burger Brunch van Agractie, Team Agro NL en Trotse Jonge Boeren.

De Utrechtse passanten zijn blij met de gratis friet, broodjes beenham, appels, peren, kaas, zuivel, vis, groenten en kippensoep. Bij sommige kraampjes ontstaat zelf even een rij. De boeren (er werken volgens Agractie-bestuurder Erik Luiten ruim 200 vrijwilligers mee) geven het voedsel gratis weg, om vervolgens het gesprek aan te kunnen gaan.

Gratis

Voorbijgangers kunnen op het podium luisteren naar gesprekken met boeren, er is een groot videoscherm waarop video's worden vertoond en ook de vrijwilligers voorzien de bezoekers van informatie. Voor een sector die hard strijd voor een beter verdienmodel is het enigszins opmerkelijk om de producten gratis weg te geven, maar veel bedrijven zoals bijvoorbeeld FrieslandCampina en BelLeerdammer sponsoren producten.

Melkveehouder Louise Blom uit Kockengen (UT) schetst tijdens het uitdelen van broodjes kaas wat van gesprekken ze zoal voert. „Mensen zijn vooral nieuwsgierig, vragen waarom wij hier staan", zegt ze. „Ik leg dan uit dat we willen vertellen waar voedsel vandaan komt en hoe belangrijk de boeren zijn voor Nederland. De sector staat momenteel onder druk, er worden veel leugens verteld. Maar de reacties die we hier krijgen, zijn vooral heel positief."

Over het gratis weggeven van de producten zijn de boerinnen bij de broodjeskraam het eens: „Soms moet je eerst investeren voordat het uiteindelijk wat oplevert."

Positief

Even verderop deelt leghennenhoudster Jacqueline Roubos uit Leersum (UT) kippensoep uit, gemaakt van uitgelegde kippen. Ze vindt het belangrijk om de sector te promoten. „Bovendien is het leuk om te doen, hier maken wij graag tijd voor. Vooral dat deze actie zo positief is ingestoken bevalt mij goed."

Dat klinkt ook door op het podium, waar vloggers Vivianne Goense en Naomi de Rijk hun verhaal doen namens Trotse Jonge Boeren. Beide boerinnen studeren nog. Goense: „Ik krijg veel positieve reacties op mijn vlog, mensen leren veel nieuwe dingen. Ik denk dat er toekomst is voor boeren in Nederland, maar we moeten ons verhaal wel delen en laten zien wat we doen. En ik hoop dat Nederlanders vooral Nederlandse producten kopen."

Nieuwere merken

Ruimte voor nieuwere initiatieven is er ook, zo worden er biologische kazen aangeboden en melk van Jersey-koeien. Nieuw is een rekkelijk begrip. Henk van Oers uit Hedel (GD) verkoopt via het merk st. Hendrick al sinds 1981 biologisch vlees, tijdens de Boer Burger Brunch promoot hij hanenvlees van Nederlandse hanen. „Biologisch is geen hype, onze afzet groeit ieder jaar met ongeveer vier procent."

Dat de kortere ketens ook vertegenwoordigd zijn zal Annie de Veer (directeur Strategie, Kennis en Innovatie bij LNV) goed doen. Zij breekt op het podium een lans voor het streekproduct. „We zetten in op korte ketens, dat heeft tijdens de coronaperiode een enorme vlucht genomen. Meer mensen halen de producten rechtstreeks bij de boer. Boeren kunnen niet alleen verduurzamen, daar zijn de consumenten ook voor nodig. Het moet een samenspel zijn."

Het podium waarop Agractie, Trotse Jonge Boeren en Team Agro NL verschillende sprekers aan het woord laten.
Trekkers mogen niet ontbreken bij een actie van Agractie.
De Jagersvereniging met een vleesproeverij.
Boeren en burgers met elkaar in gesprek.
Een rij bij de frietkraam.
Jacqueline Roubos, pluimveehoudster uit Leersum, deelt kippensoep uit.
De rodeo-stier is populair onder kinderen.
Aardig wat Utrechters komen op het gratis voedsel af.
Agractie-voorman Bart Kemp staat de pers te woord.
Vloggers Naomi en Vivianne doen hun verhaal op het podium.
Annie de Veer, directeur Strategie, Kennis en Innovatie bij LNV, aan het woord.
Boeren en burgers ontmoeten elkaar in Utrecht.
Groenten mogen niet ontbreken.
Ook ruimte voor onbekendere boerenproducten.
Het podium waarop Agractie, Trotse Jonge Boeren en Team Agro NL verschillende sprekers aan het woord laten.
Het podium waarop Agractie, Trotse Jonge Boeren en Team Agro NL verschillende sprekers aan het woord laten.
Trekkers mogen niet ontbreken bij een actie van Agractie.
Trekkers mogen niet ontbreken bij een actie van Agractie.
De Jagersvereniging met een vleesproeverij.
De Jagersvereniging met een vleesproeverij.
Boeren en burgers met elkaar in gesprek.
Boeren en burgers met elkaar in gesprek.
Een rij bij de frietkraam.
Een rij bij de frietkraam.
Jacqueline Roubos, pluimveehoudster uit Leersum, deelt kippensoep uit.
Jacqueline Roubos, pluimveehoudster uit Leersum, deelt kippensoep uit.
De rodeo-stier is populair onder kinderen.
De rodeo-stier is populair onder kinderen.
Aardig wat Utrechters komen op het gratis voedsel af.
Aardig wat Utrechters komen op het gratis voedsel af.
Agractie-voorman Bart Kemp staat de pers te woord.
Agractie-voorman Bart Kemp staat de pers te woord.
Vloggers Naomi en Vivianne doen hun verhaal op het podium.
Vloggers Naomi en Vivianne doen hun verhaal op het podium.
Annie de Veer, directeur Strategie, Kennis en Innovatie bij LNV, aan het woord.
Annie de Veer, directeur Strategie, Kennis en Innovatie bij LNV, aan het woord.
Boeren en burgers ontmoeten elkaar in Utrecht.
Boeren en burgers ontmoeten elkaar in Utrecht.
Groenten mogen niet ontbreken.
Groenten mogen niet ontbreken.
Ook ruimte voor onbekendere boerenproducten.
Ook ruimte voor onbekendere boerenproducten.
Foto van Guus Daamen
Tekst: Guus Daamen

Als zoon van een fruitteler opgegroeid tussen de appelbomen in Gelderland. Tijdens mijn master Journalistiek aan de Vrije Universiteit in Amsterdam mij verder gespecialiseerd in politiek. Schrijft voor Agrio voornamelijk over Politiek en Beleid. Luistert, vraagt en onderzoekt. Andere passie: sport.

Beeld: Guus Daamen

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top