Rabobank: 250 miljoen euro nodig voor ombouw naar 1 ster Beter Leven kip
'Nederlandse vleeskuikenproductie daalt ruim 25 procent'

Aangezien alle supermarkten in Nederland voor 2024 overstappen naar kip met minimaal 1 ster van het Beter Leven keurmerk gaat er veel veranderen. Door de lagere bezetting in stallen en de beperkte beschikbaarheid van stalruimte daalt het productievolume in Nederland. Dit heeft invloed op toeleverende bedrijven, slachterijen, vleesverwerkende bedrijven en de handel in pluimveevlees. De vleeskuikenhouder moet investeren in de overstap of blijven produceren voor de huidige markt, stelt de Rabobank in een marktupdate over de Nederlandse vleeskuikenhouderij.
Ombouw kost 250 miljoen euro
Voor de volledige omschakeling naar het 1 ster Beter Leven keurmerk is er volgens de Rabobank zeker 900.000 vierkante extra staloppervlak nodig voor overdekte uitlopen bij een gelijkblijvende vraag vanuit de retail. Hier kan ook bestaand staloppervlak voor worden gebruikt. De Rabobank verwacht dat hier een investering van ongeveer 250 miljoen euro voor nodig is.
„We verwachten dat de meeste conceptproducenten zoals Nieuwe Standaard Kip (NSK), Goed Nest Kip (GNK) en Langzaam Groeiende Kuikens (LGK), kijken of zij zelf voor een overdekte uitloop kunnen zorgen. Dit is niet bij iedereen mogelijk door de huidige ligging van de gebouwen of door vergunningen die niet worden afgegeven. Ook zal niet iedereen hierin willen investeren. Naast de omschakeling van bestaande conceptproducenten naar het 1 ster Beter Leven keurmerk, moeten ook reguliere vleeskuikenhouders omschakelen om aan de vraag vanuit de Nederlandse retail te voldoen”, zegt Jeroen van den Hurk, sectormanager pluimveehouderij van de Rabobank.
Reguliere vleeskuikenmarkt krimpt
„Ondernemers in de agrarische sector vragen om een lange termijn horizon omdat terugverdientijden vaak boven de 10 jaar en 15 jaar liggen. Of men wil investeren in een overdekte uitloop hangt voor een groot deel af van het perspectief op lange termijn. Het verwachte of gegarandeerde rendement op de investering is de basis van dit perspectief. Ook de samenwerking op lange termijn tussen retailers, slachter of verwerker, keurmerkhouders en andere betrokken ketenpartijen is van belang. Partijen moeten samenwerken aan hetzelfde doel, om zo een perspectiefvolle toekomst voor alle partijen in de keten te creëren”, vertelt Van den Hurk.
Vleeskuikenhouders die blijven produceren voor de reguliere markt moeten dezelfde afweging maken, volgens Van den Hurk. „Zij moeten zich afvragen of deze markt voor hen voldoende toekomstperspectief biedt. Zeker met het oog op alle veranderingen en uitdagingen het afgelopen jaar. Wij verwachten dat de sterke samenwerking in de keten en veranderende vraag vanuit de Nederlandse markt structurele impact heeft op dit deel van de keten. Ook belangrijke afzetlanden bewegen mogelijk in de toekomst meer naar andere productiestandaarden, denk bijvoorbeeld aan het European Chicken Commitment. Welke impact dit alles in totaliteit heeft, wordt de komende jaren duidelijk. Het is wel helder dat het reguliere deel van de sector zal krimpen”, stelt Van den Hurk.
Aantal vleeskuikenslachterijen bijna gehalveerd
Door de coronamaatregelen het afgelopen anderhalf jaar daalde de (export)vraag naar pluimveevlees vanuit het foodservice-kanaal flink. Zowel volume als prijs stonden onder druk. In juli 2020 kwam hierdoor slachterij Frisia in problemen en werd overgenomen door Plukon. Later volgde het faillissement van Gecombineerde Pluimvee Slachterijen (GPS). Dit zette een beweging in gang van overnames en samenvoegingen in het verwerkende deel van de keten. In een jaar tijd is het aantal vleeskuikenslachterijen bijna gehalveerd.
Sindsdien wordt er intensiever samengewerkt tussen diverse voerpartijen en de slachterijen. Ook is er vaak een broederij bij betrokken. Want: lever je aan de een dan neem je af van de ander. Dit geldt vooral binnen de concepten voor de Nederlandse supermarkten en soms ook daarbuiten. Het gevolg hiervan is dat de keuzevrijheid van vleespluimveehouders is afgenomen, schrijft de Rabobank in een marktupdate.

Tekst: Tom Schotman
Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.
Beeld: Ellen Meinen
Bron: Rabobank