Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsOndernemenMaatschappij'Wees niet bang voor de media; laat je stem horen en doe je verhaal'

De Haan en van der Plas genomineerd voor Vrouw in de Media Award 2021

'Wees niet bang voor de media; laat je stem horen en doe je verhaal'

„Wees niet bang voor de media, laat je stem horen en doe je verhaal", adviseert Hennie de Haan aan boeren. Zij en Caroline van der Plas zijn twee van de vier genomineerden voor de 'Vrouw in de Media Award Overijssel'. De nominatie kwam voor De Haan als een verrassing. „In de media vertegenwoordigde ik de pluimveesector. Ik vond het belangrijk om vanuit de sector de publieke opinie mee te beïnvloeden en de juiste informatie te delen.”

De media, zowel landelijk als regionaal, wisten de kersverse voorzitter van de Nederlandse Vakbond voor Pluimveehouders snel te vinden bij haar aantreden eind 2014. „Dat kwam door mijn naam en het werkveld waarin ik ging werken. Als ik voorzitter van de mountainbikebond was geworden, was dat niet gebeurd”, blikt Hennie de Haan terug. Door de vogelgriep en fipronilaffaire wisten media haar daarna ook snel voor inhoudelijke vragen te vinden. „Ik was er niet op voorbereid maar op dat moment moet je doen wat goed is voor de sector. Ook al vond ik het best spannend.”

Spanning loslaten

De Haan geeft aan dat ze gaandeweg steeds bedrevener werd in de mediacontacten: „Voorbereiden wat je zeker wilt zeggen, niet denken aan het publiek dat luistert maar beseffen dat jij de deskundige bent in het gesprek en bij wilt dragen aan het goed managen van de publieke opinie. En bepaalde redacties wilden graag een vrouw aan het woord. Toevallig was ik dat en kon ik daardoor relatief vaak de pluimveesector vertegenwoordigen”, zegt De Haan. Ze vindt het een hele eer en ziet de nominatie als een waardering voor haar 6,5 jaar voorzitterschap van de NVP. De landbouw in het algemeen en de veehouderij in het bijzonder blijft zij een warm hart toedragen. Integrale verduurzaming van voedselketens stimuleert zij onder andere via activiteiten voor het Hub Oranje kennisplatform.

Vrouw in de media

Het doel van de Vrouw in de Media Awards is om vrouwelijke experts en rolmodellen aan te moedigen meer zichtbaar te zijn in de media te zijn en te stimuleren dat vrouwen vaker dat podium wordt geboden.

De Haan vindt het jammer dat het aandeel vrouwen in de media nog altijd lager is dan mannen. „Vrouwen zijn goed in het inleven in de luisteraar of kijker. Het is goed en mooi dat agrarische vrouwen via bijvoorbeeld de mmmEggies en in de varkenshouderij via Pig story op hun eigen persoonlijke manier relevante informatie over brengen.”

Drie agrarische genomineerden

Caroline van der Plas is ook een van de vier genomineerden in de provincie Overijssel. „Geweldig voor de agrarische sector dat twee van de vier genomineerden actief zijn voor de agrarische sector”, aldus Hennie de Haan.

Caroline van der Plas laat in een reactie weten: „Ik ben heel trots op deze nominatie. Maar eigenlijk verdienen de anderen het meer. Voor mij is het, als fractievoorzitter van BBB, natuurlijk heel makkelijk om in de media te komen. De anderen moeten er toch meer voor doen. Hun verdienste is dan ook groter, vind ik. Maar uiteraard ben ik er trots op!”

Bij de andere provincies is slechts een genomineerde uit de agrarische sector; Annemiek Koekoek, bekend van Boer zoekt Vrouw. Melkveehoudster Heleen Lansink won de You Go Girl Award 2019, de aanmoedigingsprijs voor vrouwelijke deskundigen.

Stemmen

Tot en met 28 januari kan iedereen stemmen wie de Vrouw in de media award, zowel nationaal als per provincie, verdient. Begin februari worden de winnaressen bekend gemaakt. Stemmen kan op zowel landelijke, elke provinciale en You Go Girl Award.

Foto van Monique van Loon
Tekst: Monique van Loon

Monique van Loon – van Duijnhoven is opgegroeid op een pluimveebedrijf met vleeskuikenouderdieren in Brabant. Monique heeft na haar opleiding aan de Hogere Agrarische School in Den Bosch ruim twintig jaar in het pluimveebedrijfsleven gewerkt als bedrijfsadviseur en communicatiespecialist pluimvee. In 2010 startte ze haar bedrijf AgriContent met als specialisme pluimvee. Ze denkt mee met de redactie en schrijft als freelancer voor Pluimveeweb.

Beeld: Ellen Meinen

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top