Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Dossiers
  • Video & foto
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieMarkt eierenBelgische retailer Bio-Planet kiest voor OKT

Belgische retailer Bio-Planet kiest voor OKT

Beeld ter illustratie.
Beeld ter illustratie.
Bio-Planet, de winkelformule van Colruyt Group die inzet op een biologisch en ecologisch aanbod, zet een volgende stap op gebied van dierenwelzijn. Voortaan zal de retailer alleen nog maar eieren verkopen die komen uit een productie zonder mannelijke legkuikens.

Er worden in Europa namelijk jaarlijks zo’n 300 miljoen ‘eendagshaantjes’ kort na het uitkomen gedood. Om dat te vermijden koopt Bio-Planet nu eieren aan van leghennen die werden geboren na het toepassen van de Seleggt-techniek. Dat is een methode om al na negen broeddagen de mannelijke van de vrouwelijke eieren te onderscheiden zonder het broedproces te verstoren.

Nu zet Bio-Planet als eerste in België nog een volgende stap, en verkoopt de retailer uitsluitend Belgische bio-eieren die komen uit een productie zonder ‘eendagshaantjes’. Dat zijn de mannelijke kuikens van legkippen die worden gedood omdat ze economisch en ecologisch oninteressant zijn. Dit omwille van het feit dat ze in vergelijking met een vleeskip tot vier keer meer voeding nodig hebben om te groeien en weinig vlees kweken. Er worden in Europa jaarlijks zo’n 300 miljoen haantjes kort na het uitkomen gedood. Een praktijk waar Bio-Planet een innovatieve en diervriendelijkere oplossing voor zocht.

Innovatieve techniek

Bio-Planet vermijdt voor alle vier referenties eieren die het verkoopt de eendagshaantjesproductie. Om dat te realiseren, doet Bio-Planet momenteel beroep op de Seleggt-techniek, ontwikkeld door de Duitse firma met identieke naam. Het betreft een methode om al na negen broeddagen de mannelijke van de vrouwelijke eieren te onderscheiden zonder het broedproces te verstoren of het ei te beschadigen. De eieren die haantjes zullen voortbrengen, worden meteen uit het broedcircuit gehaald en verwerkt tot hoogwaardig dierenvoeder.

Jan Van Holsbeke, managing director van Bio-Planet, is tevreden met de volledige omschakeling. „We zijn eerst gestart met de techniek toe te passen op onze witte Boni bio-eieren en zagen meteen potentieel voor een verdere uitbreiding. Vandaag verkopen we bij Bio-Planet uitsluitend eieren die via de Seleggt-techniek geselecteerd zijn, maar we houden natuurlijk ook onze ogen open voor andere technologieën. Dat we ons hele gamma aan verse bio-eieren nu hebben kunnen omschakelen, is voor ons een belangrijke stap richting meer dierenwelzijn. We willen in onze voortrekkersrol tonen dat met de juiste innovatieve technieken, we binnen de sector echt een verschil kunnen maken.”

Bio-Planet is binnen Colruyt Group al 20 jaar de supermarktketen de pioniert in bewust consumeren, met aandacht voor mens, dier en planeet. De retailer verkoopt uitsluitend bio-eieren van vrije uitloop biologische kippen, onderworpen aan hoge standaarden op vlak van dierenwelzijn. De bio-kippen eten bio-voeder, lopen een derde van hun leven buiten en wanneer ze toch binnen zitten, hebben ze meer plaats dan kippen in de conventionele pluimveeteelt (pluimveehouderij).

Tekst: Matthias Vanheerentals

Beeld: Susan Rexwinkel

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Dossiers
  • Video & foto
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top