Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieDierenbescherming wil meer Beter Leven sterrenvlees op de bbq

Dierenbescherming wil meer Beter Leven sterrenvlees op de bbq

De helft van de consumenten koopt barbecuevlees zonder het Beter Leven keurmerk. Om ook bij deze productgroep een omslag te genereren start de Dierenbescherming deze week op radio, in print en online een publiekscampagne. Doel is de consument te stimuleren om óók voor de barbecue te kiezen voor vlees voorzien van het Beter Leven keurmerk. De campagne richt zich op producten met drie sterren.

De Dierenbescherming heeft Multiscope een onderzoek laten doen naar het vleesgebruik op met name de barbecue. Hieruit blijkt dat 60 procent van de vleesetende consumenten (25-52 jaar) nog altijd 5 keer per week vlees consumeert. In het barbecueseizoen eet de onderzoeksgroep meer vlees dan op andere momenten in het jaar. Ruim veertig procent zegt gemiddeld bijna vier stuks vlees te eten. Wat de Dierenbescherming jammer vindt is dat men in de helft van de gevallen nog barbecuevlees koopt zonder het Beter Leven keurmerk.

Prijs uiteindelijk bepalend

Volgens het onderzoek zou 68 procent kiezen voor het Beter Leven keurmerk als ze zouden weten dat de dieren over meer ruimte beschikken. Bijna één op de vijf (19 procent) let op het Beter Leven logo. Voor velen (54 procent) is de prijs uiteindelijk toch bepalend. Daarnaast is voor bijna de helft van de mensen (45 procent) het gemak bij het barbecueën erg belangrijk. Het resultaat daarvan is volgens de Dierenbescherming dat in het barbecueseizoen de consument vaak ‘achteloos’ kiest voor kant-en-klare pakketten met gemarineerd en gesneden vlees en spiesjes en ze bij de aankoop van het barbecuevlees niet let op wat op de verpakking staat.

Publiekscampagne

Aan het begin van het barbecueseizoen start de Dierenbescherming een publiekscampagne op radio, in print en online. Doel is de consument te stimuleren om ook voor de barbecue te kiezen voor vlees voorzien van het Beter Leven keurmerk. De campagne richt zich op producten met drie sterren.

De kippen van pluimveehouder Bart hebben alle ruimte en vrije keuze.
De kippen van pluimveehouder Bart hebben alle ruimte en vrije keuze.
YouTube toestemming
Het bekijken van deze video kan ertoe leiden dat cookies worden geplaatst door de aanbieder van deze video. Momenteel zijn jouw voorkeuren zo ingesteld dat je geen toestemming hebt gegeven om deze cookies te plaatsen, daarom kan je de inhoud niet bekijken. Wil je dat toch? Klik dan op de onderstaande knop om alsnog toestemming te geven.
Varkenshouder Jeroen vertelt over de natuurlijke behoeften van een varken.
Varkenshouder Jeroen  vertelt over de natuurlijke behoeften van een varken.
YouTube toestemming
Het bekijken van deze video kan ertoe leiden dat cookies worden geplaatst door de aanbieder van deze video. Momenteel zijn jouw voorkeuren zo ingesteld dat je geen toestemming hebt gegeven om deze cookies te plaatsen, daarom kan je de inhoud niet bekijken. Wil je dat toch? Klik dan op de onderstaande knop om alsnog toestemming te geven.
Foto van Guus Queisen
Tekst: Guus Queisen

Opgegroeid op een gemengd agrarisch bedrijf op een typisch Zuid-Limburgse carréboerderij. Na een financieel/economische opleiding en diverse functies sinds 1985 in deeltijd en sinds 1996 fulltime op freelance basis actief in de landbouwjournalistiek. Volg kritisch alle ontwikkelingen die (in-)direct aan de agrarische sector gerelateerd zijn. Bij Agrio werkzaam voor zowel de papieren als de digitale uitgaven van: Stal en Akker, Pigbusiness, Melkvee en Akkerwijzer.

Beeld: Ruth van Schriek Agrio Archief

Bron: Dierenbescherming

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top