Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsOndernemenMaatschappijFastfoodketen wijzigt misleidende reclame-uiting vegan kipburger

Bezwaar Landsbond Pluimvee tegen misleidende reclame succesvol

Fastfoodketen wijzigt misleidende reclame-uiting vegan kipburger

De Belgische fastfoodketen Quick Burger Brands Belgium heeft de benaming van hun vegan kipburger aangepast na bezwaar van de Vlaamse belangenbehartiger Landsbond Pluimvee.

Nadat Quick misleidende reclame maakte voor hun Chicken Filet Veggie, een plantaardige quornburger zonder kip, eiste de Landsbond Pluimvee dat FOD Economie hier dringend actie voor zou nemen. Ondertussen heeft de Economische Inspectie een onderzoek geopend en heeft Quick de benaming al aangepast.

‘Quick misleidt de consument’

De Landsbond Pluimvee eiste twee weken geleden dat FOD Economie dringend actie ondernam tegen de misleidende reclame van Quick Burger Brands Belgium. Quick lanceerde namelijk zijn ‘Chicken Filet Veggie’, een burger waar er helemaal geen kip is in verwerkt. „Puur consumentenbedrog”, vond de Landsbond Pluimvee.

Vorig jaar besliste het Europees Parlement namelijk dat elke lidstaat zelf de regels met de benamingen van vlees- en melkvervangers mag bepalen. Waarbij de FOD Economie op korte tijd met definitieve richtlijnen zou komen om het gebruik van vleesbenamingen, verwijzend naar het dier of een onderdeel ervan, te verbieden voor plantaardige producten.

Economische Inspectie opent onderzoek

De Economische Inspectie heeft ondertussen onze klacht gegrond verklaard en een onderzoek geopend tegen de verantwoordelijke onderneming Quick Burger Brands Belgium. FOD Economie beloofde passende maatregelen te nemen en die bleven niet lang uit. Quick wijzigde de benaming al van ‘Chicken Filet Veggie’-burger naar ‘Veggie Filet’-burger. De branding in de restaurants (affiches, flyers, en dergelijke) zouden aangepast moeten zijn tegen eind juli, aldus de Landsbond Pluimvee.

Voor de Landsbond Pluimvee is het gebruik van de benaming ‘filet’ echter nog steeds een stap te ver, al is de FOD Economie van oordeel dat die benaming niet als misleidend kan worden beschouwd zolang het veganistische karakter van het product primeert. Het is nog even wachten op de uiteindelijke richtlijnen die de FOD Economie binnenkort zal publiceren. Het lijkt erop dat Frankrijk alleszins een stuk strenger zal zijn. Frankrijk heeft namelijk zijn wetgeving al af waarbij het gebruik van vleesbenamingen voor plantaardige producten sterk aan banden legt. Termen als ‘worst’, ‘steak’, ‘nuggets’ en dergelijke om plantaardige alternatieven te beschrijven zullen niet meer toegelaten worden.

Foto van Tom Schotman
Tekst: Tom Schotman

Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.

Beeld: Quick

Bron: Landsbond Pluimvee

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top