Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsOndernemen'Ons ei, Het ei van dichtbij' uit Boven-Leeuwen valt in de prijzen op Biobeurs

'Ons ei, Het ei van dichtbij' uit Boven-Leeuwen valt in de prijzen op Biobeurs

Op de Biobeurs in ’s-Hertogenbosch is Op de Biobeurs in ’s-Hertogenbosch is ‘Ons ei, het ei van dichtbij, van de Zwaanheuvelhoeve’ in Boven-Leeuwen (GD) verkozen tot tweede 'biologisch product van het jaar'.

In totaal waren er 39 nieuwe biologische producten die streden om de titel ‘biologisch product van het jaar’, vijf producten gingen door naar de finale. Na een korte pitch benoemde de vakjury Lidl’s biologische kaas tot winnaar, juist omdat ze een stapje verder gaan dan voor de kwalificatie 'biologisch' nodig is.

In totaal werden 13.893 publieksstemmen uitgebracht in de verkiezing van het biologische product van het jaar. Na een korte pitch werd de winnaar uit de finalisten gekozen door de driekoppige vakjury, bestaande uit Michaël Wilde, directeur van brancheorganisatie Bionext, Bart Fischer retaildeskundige en Evelyn van Leur-Slager Founding Partner at Category & Trade Company.

Plek in de markt

De productverkiezing is door BioNederland in het leven geroepen om nieuwe biologische producten te ondersteunen om hun plek in de markt te vinden, in samenwerking met FoodPersonality, platform voor managers in de levensmiddelenbranche.

Pluimveehouders Willem en Corina van Mourik zit achter het korteketenconcept 'Ons ei, het ei van dichtbij', samen met Ton van Welie. Hij levert eieren aan horeca en supermarkten in de omgeving van Nijmegen en Arnhem. Hij is momenteel aan het onderzoeken of er meer pluimveehouders willen aansluiten. Van Mourik doet vanuit Boven-Leeuwen en Dreumel alles zelf, van kip tot consument.

Supervers

„Naast het krijgen van een eerlijke prijs voor onze mooie producten willen we laten zien dat het korte keten denken echt mogelijk is in de praktijk”, stelt Willem van Mourik op de eigen website. „We maken weinig transportkilometers en zetten de eieren dichtbij huis af. Bijkomend voordeel is ook dat de eieren hierdoor supervers zijn. Door onze werkwijze leveren we ten alle tijden een kwalitatief goed product. Dit zorgt voor tevreden consumenten die de eieren blijven kopen en dus voor klanten die blijven bestellen.”

Foto van Guus Daamen
Tekst: Guus Daamen

Als zoon van een fruitteler opgegroeid tussen de appelbomen in Gelderland. Tijdens mijn master Journalistiek aan de Vrije Universiteit in Amsterdam mij verder gespecialiseerd in politiek. Schrijft voor Agrio voornamelijk over Politiek en Beleid. Luistert, vraagt en onderzoekt. Andere passie: sport.

Beeld: Bionext

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top