Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieMarkt vleeskuikensWaarde, smaak en gezondheid wegen zwaarder dan prijs voor kip

Waarde, smaak en gezondheid wegen zwaarder dan prijs voor kip

Verse kip is het eiwit bij uitstek omdat het waarde en smaak levert en bijdraagt aan een gezonde levensstijl, zelfs wanneer consumenten reageren op inflatiedruk. Vijfennegentig procent van de consumenten zegt daarnaast dat ook de prijs per kilogram en de totale prijs belangrijker of even belangrijk zijn in vergelijking met een jaar geleden bij het kopen van verse kip, volgens onderzoek dat is gepresenteerd op de Chicken Marketing Summit 2023.

De Amerikaanse National Chicken Council (NCC) en WATT Global Media presenteerden de resultaten van een onderzoek dat zich richtte op het huidige en verwachte Amerikaanse consumentengedrag, met name de consumptie van verse kip. De resultaten geven aan dat er verschillende kansen voor kip zijn om marktaandeel te behouden. De studie werd uitgevoerd onder 520 Amerikaanse volwassenen.

Generaties verschillen

Uit het onderzoek blijkt dat jongere consumenten verschillende drijfveren hebben om voor kip te kiezen. Biologisch en antibioticavrije claims zijn voor jongere Amerikaanse consumenten belangrijker dan een jaar geleden, terwijl de oudere generaties daar minder belang aan hecht. Meer dan driekwart van de zogenoemde millennials meldde dat kip hun favoriete eiwit is in een zelfgemaakte maaltijd en zijn claims over biologische en antibioticavrije producten een belangrijkere aankoopfactor voor hen

Millennials en Gen Z zijn opgegroeid met de aureool van biologische producten van 'beter voor mij en beter voor de planeet' en zijn bereid om andere aankopen te doen om biologische kip te kopen. Het aandeel biologische kip in Amerika is sinds het eerste kwartaal van 2022 aan het dalen, maar ligt nog steeds boven het niveau van 2020. Het blijkt ook dat de jonge generatie voorkeur hebben voor kip ten opzichte van varkensvlees, rundvlees en kalkoen

Thuis eten

In het onderzoek geeft 95 procent van de ondervraagden aan de komende zes maanden meer of evenveel thuis te zullen eten in vergelijking met de voorgaande zes maanden. De kans is groot dat deze maaltijdmomenten verse kip bevatten. 84 procent van de Amerikanen heeft een doordeweeks diner met verse kip bereid, gevolgd door 62 procent die een weekenddiner met verse kip heeft bereid. De belangrijkste redenen voor het koken van verse kip zijn gemakkelijk, lekker en gezond.

Gezondheid

In de bevindingen was gezondheid een van de belangrijkste geselecteerde redenen, maar voedzaam en magerder werden door minder respondenten geselecteerd. Van een lijst met kenmerken zeiden slechts vier van de tien respondenten dat ze ´milieuvriendelijker en duurzamer dan andere soorten eiwitten´ associeerden met kip. Twee keer zoveel, of acht op de tien, associeerden die eigenschap echter met plantaardige vleesalternatieven.
De National Chicken Council denkt dat kip op basis van de onderzoeksresultaten een geweldig duurzaamheidsverhaal dat moet worden verteld, zodat consumenten, met name biologische autochtonen, kunnen zien dat dit een andere manier is waarop kip aansluit bij hun waarden.

Foto van Reinout Burgers
Tekst: Reinout Burgers

Al bijna 25 jaar volg en schrijf ik als journalist onder meer over de varkenshouderij en pluimveehouderij. Twee uiterst boeiende en dynamische sectoren met veel gepassioneerde ondernemers.

Beeld: Susan Rexwinkel

Bronnen: National Chicken Council, Watt Poultry

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top