Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsOndernemenMaatschappijMcDonald's: 'Vakmanschap en management bepalend voor dierwelzijn vleeskuikens'

McDonald's: 'Willen dierwelzijn verbeteren en voedsel betaalbaar houden'

McDonald's: 'Vakmanschap en management bepalend voor dierwelzijn vleeskuikens'

McDonald's wil het dierenwelzijn van vleeskuikens verbeteren en tegelijkertijd voedsel betaalbaar houden voor de consument.
McDonald's wil het dierenwelzijn van vleeskuikens verbeteren en tegelijkertijd voedsel betaalbaar houden voor de consument.
„Uit onze data blijkt dat goed bedrijfsmanagement en vakmanschap de belangrijkste bepalende factoren zijn voor het welzijn van vleeskuikens”, zegt Floor Uitterhoeve van McDonald's. De fastfoodketen wil het dierenwelzijn van vleeskuikens verbeteren en tegelijkertijd voedsel betaalbaar houden voor de consument.

Dat laatste bevestigt Janet Helms van McDonald’s. Ze is senior manager duurzaamheid, diergezondheid en dierenwelzijn van McDonald’s in Chicago (VS). Ze zei dit vorig jaar tijdens een meeting in Brussel over de duurzaamheid van de vleespluimvee sector, met als thema ‘Science-Backed Sustainable Poultry Production in the EU’.

„We weten dat er mogelijkheden zijn om het leven van een vleeskuiken te verbeteren en tegelijkertijd voedsel betaalbaar te houden voor de consument”, zegt Helms. „Eén van de dingen die we doen is verrijking bieden aan vleeskuikens. We testen, leren en implementeren maatregelen om kuikens kuikens te laten zijn", zegt Helms. McDonald’s heeft haar eigen enrichment-concept voor vleeskuikens met reguliere vleeskuikens.

Zowel Janet Helms als haar Nederlandse collega Floor Uitterhoeve, directeur duurzaamheid van McDonald’s Nederland benadrukten tijdens het event dat McDonald’s bezig is met het verzamelen van gegevens over het welzijn van miljarden vleeskuikens. Ook investeert de fastfoodketen in onderzoek en ontwikkeling en diepen ze de normen en waarden uit.

‘Vakmanschap bepalend voor dierwelzijn’

„Uit onze data blijkt dat goed bedrijfsmanagement en vakmanschap de belangrijkste bepalende factoren zijn voor het welzijn van vleeskuikens”, vervolgt Floor Uitterhoeve van McDonald's.

„We willen samen met onze leveranciers eraan werken om welzijnsresultaten te blijven verbeteren. Dit in combinatie met onze bedrijfsbeloften om de CO2-uitstoot terug te dringen tot netto nul in 2050, ontbossing uit te bannen en onze belofte aan onze klanten om betaalbaar voedsel te leveren", aldus Uitterhoeve.

Voedselinflatie belangrijk punt van zorg

De voedselinflatie is een belangrijk punt van zorg voor veel bedrijven. In december 2022 bedroeg de inflatie voor voedsel en niet alcoholische dranken in de Europese Unie 17,8 procent, waarna deze daalde naar 13,8 procent in juni 2023. Magdalena Kowalewska van BNP Paribas benadrukte tijdens het congres dat de oorlog in Oekraïne ook een grote invloed heeft gehad op de Europese pluimveesector, met name op de graan en pluimveemarkten. Een andere belangrijke factor is dat er geen verbod is op de import van landbouwproducten, waaronder pluimvee, uit Oekraïne naar de Europese Unie. Lees hier het complete Nederlandstalige persbericht van Avec naar aanleiding van het congres. Avec is de Association of Poultry Processors and Poultry Trade in the EU countries, de belangenbehartiger voor pluimveeslachterijen en kipverwerkers in Europa.

Foto van Tom Schotman
Tekst: Tom Schotman

Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.

Beeld: Wikipedia

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top