Pluimveeweb.nl logo
  • Nieuws
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf

  • Menu
Unie van Pluimvee Producenten logo
  • Home
  • Nieuws
  • Over Unie van Pluimvee Producenten
  • Contact
Unie van Pluimvee ProducentenOndernemenVan individuele handel tot collectief succes – Alrik Visscher over zijn lidmaatschap bij UPP

Van individuele handel tot collectief succes – Alrik Visscher over zijn lidmaatschap bij UPP

“Je denkt dat je de beste handelaar bent, maar dat ben je gewoon niet.” Dat durft Alrik Visscher wel te stellen en daarbij put hij uit eigen ervaring. Sinds de oprichting van de Unie van Pluimveeproducenten (UPP) eind 2021, verkoopt hij zijn eieren via dit samenwerkingsverband. Het leverde hem betere secundaire voorwaarden op, meer marktinzicht en een bredere markttoegang. “Natuurlijk is de eierprijs belangrijk, maar dat was voor ons niet de reden om ons aan te sluiten bij UPP. We willen graag bij iedereen onze eieren kunnen verkopen en dat kan via UPP.” Alrik Visscher runt samen met zijn ouders het in Dalfsen gelegen pluimveebedrijf. Op het erf lopen zo’n 100.000 leghennen met één ster. Daarnaast lopen er ook 15.000 biologische leghennen. De derde stroom van inkomsten komt uit de rechtstreekse, regionale verkoop via hun succesvolle webshop Eibezorgd.nl. Door zich aan te sluiten bij UPP ervaren zij meer rust op het bedrijf en meer zekerheid over de contracten die zij afsluiten.

Afnemers voor het uitkiezen

Bij de familie Visscher was er altijd al behoefte aan meer transparantie en concurrentie in de afzetmarkt van hun producten. Alrik legt de vergelijking met andere marktpartijen: “Voerleveranciers lopen de deur bij je plat, maar rondom eieren is het geheimzinnig stil. Wij hebben heel lang één afnemer gehad en al die tijd is er bijna niemand anders bij ons op het erf gekomen. Het lijkt erop dat er nauwelijks sprake is van concurrentie, of in ieder geval is die niet duidelijk merkbaar tussen de afnemers.”

Volgens Alrik zit je als individuele pluimveehouder niet in de positie om de onderhandeling aan te gaan. Je verkoopt te weinig eieren om impact te maken, maar bundel je de krachten met jouw collega’s, dan is het wel mogelijk. Dat is precies wat via UPP gebeurt. Alrik ziet UPP als zijn eigen verkoper. “Ik geef onze wensen en wat we belangrijk vinden door; de afnemers doen hetzelfde. UPP neemt dit over en regelt de telefoontjes, organiseert de gesprekken en voert de prijsonderhandelingen voor ons. In principe heb je via UPP toegang tot de hele markt, ook Duitsland en België. Je kunt met iedereen zaken doen."

Van gesloten handel tot een open markt

“Je denkt dat je goed zit, maar er is zoveel dat je niet weet en waar UPP je inzicht in kan geven. Je hebt eigenlijk een marktspecialist in dienst, die aan jouw zijde staat.” Het marktinzicht dat Alrik via UPP heeft verkregen, heeft hem verrast. “Ik lees mij wel goed in. Maar sommige dingen, zoals de methodes waarop de eieren worden doorverkocht, hoe de deals met de retailers worden gesloten, hoe de industrie werkt, en hoeveel er geïmporteerd en geëxporteerd wordt, wist ik gewoon niet." Deze waardevolle informatie, waar Alrik voorheen maar weinig inzicht in had, ligt nu dankzij UPP binnen handbereik. Hij bespreekt de marktsituatie en de waargenomen trends ook met collega-pluimveehouders die bij UPP zijn aangesloten, om te begrijpen welke overwegingen zij maken. Dit geeft familie Visscher strategische inzichten die ze kunnen inzetten binnen hun eigen bedrijf.

“Wat normaal een vrij gesloten handel is, wordt nu toegankelijker dankzij de verkoopbegeleiding van UPP. Je ontvangt meer informatie. Hierdoor kun je een betere afweging maken over welke markt je wilt betreden. Het geeft je ook een veel zekerder gevoel over het contract dat je aangaat.”

Openheid onder pluimveehouders

Alrik raakte het onderwerp al even aan: het contact met collega-pluimveehouders, een aspect dat hij altijd al essentieel heeft gevonden. "Voor mijn gevoel is er door UPP meer openheid tussen de aangesloten pluimveehouders gekomen. We zijn beter op de hoogte van wat er bij elkaar speelt. Dat biedt mogelijkheden, zoals gezamenlijke inkoop" deelt Alrik. "Je wilt allemaal een mooi product maken en een florerende markt qua concurrentie. Door samen te werken komen we met z'n allen vooruit," voegt hij eraan toe. Alrik ziet ook kansen voor kwaliteitsverbetering: "Binnen UPP kunnen we de kwaliteit van onze producten verhogen door samen de lat hoger te leggen. De Nederlandse pluimveesector is innovatief. Door samenwerking en kennisdeling kunnen we de Nederlandse sector als geheel verbeteren."

Samenwerking met UPP

Samenwerken met UPP is een wisselwerking, waarbij er momenten zijn waarop er veel onderling contact is. "UPP verleent een dienst en dat is de verkoop van jouw eieren. Je geeft aan wat je wensen zijn en op basis daarvan gaat UPP de markt op. Afnemers hebben ook bepaalde zaken die zij belangrijk vinden; tussen deze en onze wensen bemiddelt de verkoopbegeleiding van UPP. Zij stellen geïnteresseerde partijen voor jouw eieren aan je voor, en daar kun je dan op ingaan. Naarmate een deal nadert, neemt het onderlinge contact toe. We kijken ook vooruit; als je bijvoorbeeld over driekwart jaar nieuwe kippen krijgt, is het nu al mogelijk om te oriënteren op wat slim is om op te zetten en voor welke markt. Dit bespreek je dan met UPP.”

Die directe bemiddeling met afnemers die UPP verzorgt, is niet haalbaar voor een individuele pluimveehouder: "Die positie heb je niet,” stelt Alrik, “Je spreekt die partijen niet, en je hebt niet genoeg eieren om impact te maken." Door samen te werken met UPP, heeft pluimveebedrijf Visscher zijn markttoegang verbreed, contractzekerheid vergroot, de banden met collega-pluimveehouders versterkt en algeheel betere voorwaarden verkregen. “Je denkt dat je je handel goed doet, maar het kan beter – dat is mijn ervaring,” besluit Alrik.

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
De Unie van Pluimvee Producenten wil de marktpositie van de Nederlandse pluimveehouders in de voedselketen versterken, zodat meer ruimte in de keten ontstaat voor een toekomstbestendige pluimveehouderij die in staat is te investeren in verdere verduurzaming op basis van hetgeen de maatschappij en/of markt vraagt. Dit doen wij door te zorgen voor een winstgevende prijs met eerlijke marges in de keten, waarbij goede samenwerking met ketenpartners essentieel is.
Lees verder
Social Media
  • LinkedIn
  • Facebook
Contactpersoon
  • Aalt den Herder

    Verkoop vlees

    +31 6 247 880 76

    aalt@unievanpluimveeproducenten.nl

  • Wim Thomassen

    Verkoop leg

    +31 6 126 312 36

    wim@unievanpluimveeproducenten.nl

  • Harry Ketels

    Pluimveehouder, voorzitter vereniging

    +31 6 537 002 43

    harry@unievanpluimveeproducenten.nl

  • Klaasjan Salomons

    Legpluimveehouder, vice voorzitter leg

    +31 6 551 412 99

    klaasjan@unievanpluimveeproducenten.nl

  • Niels Quicken

    Legpluimveehouder, algemeen bestuurslid vereniging

    +31 6 361 837 12

    niels@unievanpluimveeproducenten.nl

  • Jeroen Bertens

    Legpluimveehouder, algemeen bestuurslid vereniging

    +31 6 149 906 83

    jeroen@unievanpluimveeproducenten.nl

Meer contact
Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top