Pluimveeweb.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsOndernemen1 miljoen euro komt weer in zicht voor BIG Challenge

1 miljoen euro komt weer in zicht voor BIG Challenge

De start van de BIG Challenge training in Milsbeek zaterdag 20 april.
De start van de BIG Challenge training in Milsbeek zaterdag 20 april.
BIG Challenge heeft afgelopen zaterdag bij een training in Milsbeek in de aanloop naar Alpe d’HuZes een tussenstand van 880.455 euro bekend gemaakt. Daarmee is het team hard op weg naar een opbrengst van 1 miljoen euro voor kankeronderzoek.

Het is dit jaar de 14e keer dat de agro- en foodsector onder de noemer ‘BIG Challenge, farmers against cancer’ aan Alpe d’HuZes deelneemt. BIG Challenge bestaat uit boeren, adviseurs, leveranciers en andere betrokkenen. Zij zetten zich in om een einde te maken aan de ellende en onmacht die de ziekte kanker veroorzaakt. Dat doen ze door begin juni zo vaak mogelijk de Alpe d’HuZes te beklimmen. Dankzij vele giften van bedrijven en trouwe sponsors, uiteenlopende acties en persoonlijke donaties slagen de deelnemers erin jaarlijks in uiteindelijk een fors bedrag te doneren aan het goede doel: Alpe d’HuZes/KWF Kankerbestrijding.

Trainen en geld ophalen

Voordat het zover is zijn de 26 teams maandenlang bezig met trainen en geld bij elkaar sprokkelen. Dat doen ze op allerlei manieren: van het organiseren van benefietavonden en spinningwedstrijden tot verkoop van de eigen BIG Challenge-kleding. Dat omvat onder andere de bekende T-shirts, maar ook petjes, slabbetjes en zelfs rompertjes. Alles bedrukt met dezelfde bekende slogan: Farmers are Cool. De bijna 900.000 euro die BIG Challenge tot nu toe heeft binnen gehaald, zal de komende maanden zeker nog meer worden. De 1 miljoen euro is dan ook niet ver meer weg.

Leuke acties

Teams hebben de afgelopen maanden tientallen leuke en ludieke acties georganiseerd. Zo bracht de benefietavond van BIG Challenge team Still Strong in Uden medio maart 32.000 euro op. Team Buitengewoon wist begin april de gezamenlijke opbrengst met ruim 10.000 euro te verhogen met een open bedrijven-route en DorpsFestival in Overloon. Dit alles gebeurt met de hulp van vele vrijwilligers waarbij de opbrengst volledig naar het goede doel gaat.

Achtste keer

Bijzonder is dat veel deelnemers meer dan één keer meedoen. Zo gaat de 71-jarige Henk van der Zanden uit Moergestel dit jaar voor de 8e keer de strijd met de berg aan. Tot nu toe heeft hij een bedrag van 125.000 euro bij elkaar gefietst. Zijn streven desgevraagd: ‘Bij leven en welzijn wil ik de tien keer volmaken.’

13 miljoen totaal

BIG Challenge is gestart in 2009 door Herman Houweling en uitgegroeid tot één van de grootste fondsenwervers van Alpe d’HuZes. In totaal heeft de agro- en foodsector tot nu toe ongeveer 13 miljoen opgehaald voor onderzoek naar kanker. Dit is voor 100 procent gedoneerd aan Alpe d’HuZes/KWF Kankerbestrijding. Tijdens bijeenkomsten van BIG Challenge wordt Houweling steevast herdacht en geroemd om wat hij in gang heeft gezet.

Foto van Erik Kruisselbrink
Tekst: Erik Kruisselbrink

Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.

Beeld: Monique van Loon

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pluimveeweb is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) gratis het belangrijkste nieuws uit de pluimveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pluimveeweb.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Markt vleeskuikens
  • Markt eieren
  • Markt broedeieren
  • Voerprijzen
  • Afzet
  • Agribusiness
Ondernemen
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
Voeding
  • Water
  • Voer
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Antibiotica
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Huisvesting
Pluimveeweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Markt vleeskuikens
      • Markt eieren
      • Markt broedeieren
      • Voerprijzen
      • Afzet
      • Agribusiness
    • Ondernemen
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
    • Voeding
      • Water
      • Voer
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Antibiotica
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Huisvesting
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top